Volkswagen i fremgang i 1. halvår af 2017

Personbilsmarkedet i Danmark er i fremgang og Volkswagen er kommet godt gennem første halvår af 2017 med en samlet vækst på 26,4% i forhold til samme periode sidste år. Generelt er markedet steget med 5% i år og Volkswagen indtager en klar førsteplads med en markedsandel på 13,6% svarende til 17.401 biler. Det giver Volkswagen et relativt stort forspring foran nærmeste rival med mere end 4.000 biler.

Danmarksrekord i maj og juni

I maj måned udleverede de danske Volkswagen-forhandlere for første gang over 3.000 personbiler på en enkelt måned og den succes toppede de igen i juni måned, hvor hele 3.132 danskere fik udleveret en ny Volkswagen. ”Det er klart, at vi er stolte over, at så mange danskere vælger Volkswagen, når de køber ny bil. Det er en tillidserklæring som alle i Volkswagen organisationen hver dag arbejder benhårdt for at indfri”, udtaler Volkswagens danske direktør Ulrik Drejsig og uddyber: ”Vores succes bunder i en langsigtet strategi med konsekvent fokus på at skabe en sublim kundeoplevelse med de bedste og mest værdifaste produkter. Derfor laver vi fx heller ikke dag-til-dag kampagner med store prisnedsættelser for at booste et salg her og nu, men holder en konsekvent prispolitik, netop for at bevare værdien af kundernes biler”.

En Volkswagen til alle

Kigger man lidt dybere i statistikken er Volkswagens succes ikke skabt af en enkelt model, men stort set samtlige modeller har i år oplevet markant vækst. Ud af 14 modeller er det kun modellerne Beetle og Caddy, der ikke har oplevet fremgang. Væksten spænder fra 6,5% for danskerfavoritten up! til stolte 640% vækst til Tiguan – sidstnævnte naturligvis grundet en nyintroduktion og øget produktionskapacitet fra fabrikkens side. Men overordnet har modellerne up!, Polo, Golf, Passat og Touran konsekvent ligget i top-20 på den danske salgsliste gennem første halvår af 2017:

Up! er solgt i 3.807 eksemplarer, en fremgang på 6,5% og up! ligger pt som nr. 3 i salgsstatistikken. Polo er solgt i 3.801 eksemplarer, en fremgang på 34% og indtager plads nr. 4 på ranglisten, herefter kommer Golf ind på en femteplads med 2.981 stk, svarende til en vækst på 20% efterfulgt af storebror Passat, der indtager sjettepladsen med et salg på 2.838 stk (+24,7%). På plads nummer 14. ses Touran, der er solgt 2.227 gange og har oplevet en fremgang på 25%.

Det er interessant at observere, at ud over up! og Polo er modellerne fra Volkswagen væsentligt større end de øvrige modeller, der ligger i top 20 – med undtagelse af Nissans Qashqai. ”Det er klart, at Volkswagens fremgang også skyldes, at vi har de rigtige modeller til de rigtige priser. Med andre ord er der en Volkswagen til alle – og alle kan køre en Volkswagen. Vores fokus fremadrettet bliver fortsat at give vores kunder den bedste oplevelse, når de handler bil eller kommer til service hos os. En af de ting som netop skal være med til at styrke dette yderligere er lanceringen af MinVolkswagen, som er en app til smartphone, hvor vores kunder gratis får en direkte online forbindelse til deres bil”, siger Ulrik Drejsig.

Andet halvår 2017

Men det ser ikke ud til, at Volkswagen-forhandlerne kan hvile på laurbærrene i anden del af 2017: Over de kommende seks måneder forventer Volkswagen at introducere danskerne for hele fem nye modeller: I august måned lanceres den nye topmodel Arteon, Tiguan Allspace (med plads til syv) forventes til landet i oktober måned, hvor der også slippes en helt ny Polo ud på vejene. Slutteligt kan der køres over målstregen til 2018 enten i den helt nyudviklede mini-SUV T-Roc eller en lynhurtig up! GTI.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk